Sunday, August 20, 2023

Rav Tzadok: The dangers of being on a high spiritual level

Common wisdom is that the fight with the yetzer harah occurs for the common people. The wicked  are wicked because the yetzer harah has won while the righteous are righteous because they have conquered the yetzer harah.

In fact this is not necessarily so. The yetzer harah gets stronger if it is regularly conquered because a balance of forces is needed in order to have free-will. 
Sukkah(52a) R. Judah expounded: In the time to come9 the Holy One, blessed be He, will bring the Evil Inclination and slay it in the presence of the righteous and the wicked. To the righteous it will have the appearance of a towering hill, and to the wicked it will have the appearance of a hair thread. Both the former and the latter will weep; the righteous will weep saying, ‘How were we able to overcome such a towering hill!’ The wicked also will weep saying, ‘How is it that we were unable to conquer this hair thread!’ And the Holy One, blessed be He, will also marvel together with them, as it is said, Thus saith the Lord of Hosts, If it be marvellous in the eyes of the remnant of this people in those days, it shall10 also be marvellous in My eyes.


While the point of free-will varies widely amongst people [Michtav M'Eliyahu] - the basic principle of free-will requires a stronger and smarter yetzer harah. This idea is expressed by the statement in Sukkah (52a) - the greater the person the greater is his yetzer.

Our Rabbis taught: ‘But I will remove far off from you the hidden one’,27 refers to the Evil Inclination which is constantly hidden in the heart of man; and will drive him into a land barren and desolate28 means, to a place where there are no men for him to attack; with his face toward the eastern sea,28 [implies] that he set his eyes against the First Temple29 and destroyed it and slew the scholars who were therein; and his hinder part toward the western sea28 [implies] that he set his eyes against the Second Temple and destroyed it and slew the scholars who were therein. That his foulness may come up and his ill-savour may come up28 [means] that he leaves the other nations in peace and attacks only Israel.30 Because he hath done great things.28 Abaye explained, Against scholars31 more than against anyone;32 as was the case when Abaye heard a certain man saying to a woman, ‘Let us arise betimes and go on our way’. ‘I will’, said Abaye, ‘follow them in order to keep them away from transgression’ and he followed them for three parasangs across the meadows. When they parted company33 he heard them say, ‘Our company is pleasant, the way is long’.34 ‘If it were I’,35 said Abaye, ‘I could not have restrained myself’, and so went and leaned in deep anguish against a doorpost, when a certain old man36 came up to him and taught him: The greater the man, the greater his Evil Inclination.

Of course it is important to realize also that the nature of choice changes as one becomes more righteous. As many commentators have pointed out - a righteous person is unlikely to be persuaded to eat a ham sandwich. But he might be persuaded that speaking lashon harah or stealing is a mitzva - in situations where is is simply not so. What I would like to present is an interesting piece by Rav Tzadok dealing with the dangers inherent in reaching a high spiritual level. A gadol has a bigger yetzer harah which has a different strategy to make him sin  then for the average man.

http://daattorah.blogspot.com/2008/08/jesus-shabsai-tzvi-fell-from-high.html


ספר מחשבות חרוץ - אות א
וחטא אדם הראשון היה במחשבה כמו שמובא בתיקוני זוהר שם ושם, וזהו הדמיון שהכניס בו הנחש במה שאמר (בראשית ג', ה') והייתם כאלקים וגו' כי זהו שורש של כל המחשבות של תוהו והבלים ודמיונות שבאדם לדמות עצמו שיהיה באיזה מעלה וענין שהוא למעלה ממנו ושאין ראוי לה כל אחד כפי השגתו, ואדם הראשון שהיה בתכלית השלימות על דרך (תהלים פ"ב, ו') אני אמרתי אלקים אתם וגו' הכניס בו דמיון שיהיה ממש כן:
ועל זה הוצרכה תורה להזהיר קדושים תהיו יכול כמוני תלמוד לומר וכו' (ויקרא רבה סוף פרשה כ"ד, ט') כי כשהוא בתכלית המדריגה מקדושה עד שידמה למלאכי השרת הוא בכח הבחירה שבו אין היצר הרע מניחו לעולם כלל ומסיתו שיוכל להתקדש כביכול כמוהו ממש, ומזה יוכל להפילו מאגרא רמה לבירא עמיקתא חס ושלום כמו שקרה להאיש ולשבתי צבי שם רשעים ירקב על ידי ריבוי פרישותם גבר כח הדמיון שבהם לחשוב שיוכלו לדמות לעליון ובא להם על ידי שחשבו עצמם תחילה קדושים, וזהו שורש הסתת הנחש שמתחיל במועט עד וכו' ותחילתו במחשבה ודמיון ובלבוש החיצוני של מחשבה אלא שנוגע לכל מדריגות שבמחשבה כדאיתא שם:

וכל זמן שלא נתקן חטא אדם הראשון לגמרי שיהיה על ידי משיח המקווה במהרה בימינו אין המחשבה נקיה לגמרי עדיין מדמיונות כל אחד כפי מדריגתו, והקדוש בקדושתו יוכל לטעות גם כן בדמיונות שונות שנחשבות למחשבת הבל ותוהו אשר מזה נגרם גם למעשה דאין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, דהצדיק הוא העושה רק טוב אך היצר מתלבש גם בו לדמות לו שהוא טוב והוא חוטא בהטוב כי אינו טוב אלא כפי הדמיון של היצר המתעהו, וזה מצד הדמיונות שבמחשבה אבל כל זה אינו ענין למחשבה שהוא עיקר האדם דזהו החכמה שבמוח שהוא נשמה שנתת בי טהורה כידוע דנפש רוח נשמה הנשמה היא במוח והיא מה' יתברך כמו שנאמר (בראשית ב', ז') ויפח באפיו וגו' מאן דנפח וכו' חלק אלוה על כן היא טהורה:

ועל זה אמרו (שיר השירים רבה ה', ב') הקדוש ברוך הוא לבן של ישראל כמו שנאמר (תהלים ע"ג, כ"ו) צור לבבי וחלקי וגו', כי מוחא וליבא תרין רעין כנזכר ועל ידי שהוא שוכן במוחו דזהו נקרא חלקי ממילא הוא גם בלבו, וכל הדמיונות הם לבושים חיצונים המקיפים המחשבה הפנימיות דעל כן המשילו (סנהדרין מ"ד.) החטאים לחילפי הסובבים האסא שהוא עיקר האדם הישראלי שבפנימיות לבו ומוחו, וכידוע דברי רמב"ם (סוף פרק ב' מהלכות גירושין) בטעם כופין עד שיאמר רוצה אני, אלא שמכל מקום הלבושים דמחשבה פועלים לפי שעה קצת גם בפנימיות והיינו בלבושין שבפנימיות כי גם בפנימיות המחשבה יש מה שדא לבושא לדא וכמו שנתבאר:

1 comment :

  1. There is a Freudian explanation for this phenomenon - the yetzer hara is displacing or sublimating its repressed desires. Ra-banim always find a way to cleverly express their yetzer hara and make it appear to be an act of frumkeit or lomdus. Except some do not even conceal those behaviours and act with no constraints.

    ReplyDelete

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.