Wednesday, November 19, 2014

What is the meaning of "the other" in Judaism, Psychology and Sociology?

My current investigation of the concept of judging others has led to a much more basic issue - what exactly is meant by "the other".

It is clear that this is a very fundamental idea underlying a lot of halacha, hashkofa and psychology. "Judge others favorably", Don't judge others until you are in their place. Be kind to the stranger. Love others as yourself, Don't torment others,  woman is the other, Satan is the other, Amalek is the other, Why was Acher named Acher?, cherem and kares make a person into the other, t  etc etc

WHAT IS THE CONCEPT OF THE OTHER? Is it simply whatever lies outside of yourself?' In other words is it "not you".

I have come across one book [which is out of print] that deals with this האחר -בין אדם לעצמו ולזולתו עורים חיים דויטש מנחם בן ששון

ה"אחר הגדרתו ומעמדו הם נושאים הזוכים לתשומת לב רבה"בעולם כולו; יש העוסקים ב"אחר" כדי להגדיר לעצמם את זהותם, הפרטית והקיבוצית ; יש המבקשים למצוא בו את מהות המוסר שבגישה האלטרואיסטית, ויש המוצאים בו את המפתח לפרשיות היסטוריות סבוכות, העובדה שהעם היהודי נתפס לאורך ההיסטוריה כאחר טבועה היטב בזיכרון הקיבוצי ובתודעה הלאומית היהודית - הן בסיפר הקיבוצי והן בהנחיות העשייה הנתלות בו ; למן הצורך לאהוב את האחר-הגר, השב ומופיע במקרא 36 פעמים, ועד להצהרותיה של מגילת העצמאות באשר למקומו של האחר כמיעוט במדינה המודרנית המתוקנת, הבסיס ליחסים חברתיים כוללים נמצא ביחס שבין אדם לחברו, שעל עבירות שביניהם אין הקב"ה סולח עד שירצו זה את זה, הצורך באהבת הרע, המשמש בסיס לכל התורה, הוא התשתית לקיומה של החברה, ליד הציוויים לאהבת האחר ולשמירת זכויותיו, יש גם ביטויים קשים של הררת האחר, דמוניזציה שלו, שנאה כלפיו ונכונות לכוון אליו את הקשה שבפגיעות, באסופת מאמרים זו נעסוק במושג ה"אחר בעיקר בהקשר היהודי"כדי להציע תשתית עיונית לשיח המתנהל בעולם המודרני בכלל ובישראל בפרט, נביא דיונים עקרוניים וננתח דוגמאות ספרותיות והיסטוריות בכלים חינוכיים, משפטיים, הגותיים, סוציולוגיים ופסיכולוגיים. בחרנו לעסוק בנושא זה גם משום שהיה קרוב מאוד ללבו של בן, חבר ודמות מופת לסובלנות, שמת בדמי ימיו, דודי דויטש ז"ל. דודי הרבה להדגיש - הן בדיבורים והן במעשים - את הצורך לדון את כל האדם לכף זכות ולהוביל את החכרה לאחדית למרות הפערים הגדולים שבה. כדי להביע את הרב-גוניות והרב-תרבותיות של החברה שבה נוצר קובץ זה, חברו לברר את שאלת האחר נציגים ממגוון תחומים - גברים ונשים, שומרי מצווות .. וחופשיים, אנשי הלכה ומשפט, מטפלים ואנשי אקדמיה, מחנכים וראשי מוסדות, ילידי הארץ ועולים. אין אנו מתיימרים להקיף בספו זה את הנושא מכל צדדיו ולא נעלם מאתנו שיש עוד "אחרים" שחשוב להתמקר בהם. כאמור, בחרנו להתמקד בנושאים שהבאנו מתוך תקווה לתרומה צנועה לשיח בתחום

No comments :

Post a Comment

ANONYMOUS COMMENTS WILL NOT BE POSTED!
please use either your real name or a pseudonym.